Het helpt om te blijven concurreren, nieuwe markten te veroveren en de klantervaring te verbeteren.
Deze case study laat zien hoe een middelgrote financiële dienstverlener in slechts twee maanden tijd 60 ideeën heeft omgezet naar twee concrete innovatieprojecten.
De organisatie wilde nieuwe energie genereren rondom een bestaand product voor zowel de klant, de adviseur als alle eigen medewerkers. Daarom werd een innovatieproject gestart met negen medewerkers als vertegenwoordigers van hun achterban.
Bedenk en ontwikkel, vanuit een bottom-up aanpak, een aantal nieuwe toepassingen voor een bestaand product. Betrek hierbij het voltallige personeel en laat ze zelf het beste idee selecteren en uitvoeren.
Het innovatieproces bestond uit de volgende stappen:
In de kick-off werd uitleg gegeven over wat innovatie is, wat je ermee kunt bereiken en hoe het programma er in zijn totaliteit uit komt te zien.
In de ideeënfase brachten de negen medewerkers in vijf dagen tijd 60 ideeën in op een bestaand product. De ideeën waren gericht op productfeatures, distributieaanpak en nieuwe services. Alle ideeën werden ingebracht in het ideeënplatform XiBE.
In de selectiefase werden de 60 ideeën teruggebracht naar tien ideeën. Dit gebeurde door twee moderators, die ook deel uitmaakten van de negen medewerkers. Hierbij werd gebruik gemaakt van het ideeënplatform XiBE.
In de pitchfase gaven de vijf idee-eigenaren een pitch aan twee derde van het bedrijf. De pitch werd live gestreamd, zodat alle medewerkers mee konden kijken.
De twee ideeën die de meeste stemmen kregen, zijn naar de realisatiefase gebracht. Twee innovatieteams, die gebruik maken van de innovatietechnieken lean startup, agile werken en design thinking, zijn met de ideeën aan de slag gegaan.
Eén van de twee innovatieprojecten is uitgerold en leverde twee innovatieprijzen op.
Deze case study laat een aantal belangrijke lessen zien voor succesvol innoveren:
Innovatie begint bij medewerkers. Door medewerkers te betrekken bij het innovatieproces, creëer je draagvlak en kom je tot betere ideeën.
Een gestructureerd proces helpt om het innovatieproces te stroomlijnen en te sturen.
Innovatie is een proces van vallen en opstaan. Test je ideeën zo vroeg mogelijk en leer van de feedback.
Innovatie is een essentieel onderdeel van elke organisatie.
Door de lessen uit deze case study toe te passen, kun je ook succesvol innoveren.
Als je zelf een innovatieproject wilt starten, kun je de volgende tips gebruiken: